Hos Sterling Airlines havde et utrolig succesfuldt website. I FDIM’s (Foreningen af Danske Internet Medier) opgørelse “Danskernes brug af Internettet” (2008) var Sterling Airlines’ website det 35. største site og et af de mest populære e-handelssites. Websitet var næsten tre gange mere populært end den nærmeste konkurrent.
Hjemmesiden havde omkring 100.000 besøgende i døgnet. Det omsatte for over 4 mia. kr. om året. I perioder lykkedes det at hæve konverteringsraten med 300 pct. Her er nogle af de initiativer, der var med til at gøre sitet så succesfuldt.
Design
En af årsagerne til den store online-succes skyldes, at der løbende blev implementeret designforbedringer. Designet er vigtigt, da det sammen med en god usability er centralt for brugerne.
CMS-system
Sterlings website skal være nemt at arbejde med, og derfor er et godt og brugervenligt CMS-systemet vigtigt. Vi valgte at skifte til et mere fleksiblet CMS-system. Vi valgte svenske EPiServer, som opfyldte behovene. Udover en styrkelse af forretningen øgede systemet også arbejdsglæden i hele webteamet.
Webtracking
Hvis man vil styrke online-forretningen, er man nødt til at vide, hvad brugerne laver på websitet. Hvor går de hen?, hvor lang tid er de på sitet?, hvem genererer den største omsætning?, hvor lang tid i forvejen besøger de sitet, inden de køber en billet? osv., osv. Vi havde stort fokus på siteanalysis og brugte Omnitures SiteCatalyst-program (i dag Adobe) til vores webanalyser.
E-mailmarketing
E-mailmarketing eller CRM-marketing handlede i Sterling om nyhedsbrevene. 2 mio. mennesker i Europa modtog hver uge Sterlings nyhedsbrev, som var versioneret til de forskellige markeder og sprog. Her skal indhold og teknik være i orden. Franske Neolane (i dag Adobe) var det system, vi brugte og var med til at sikre en delivery rate på over 95 pct. Nyhedsbrevet var en guldgrube og omsatte for millioner uge efter uge. Det lykkedes i en periode at øge omsætningen med 300 pct.
Vi havde netop lavet et nyt design, som vi ikke nåede at få testet.