Digital

Der er to ting, der er vigtige i kampen om kunderne. 1) De kan få de samme varer mange steder. Det, der gør en forskel, er den digitale service, du hæfter på dit produkt. 2) Ud over din konverterende digitale service skal du også huske at involvere brugerne. Brugerne vil nemlig involveres. De vil uploade fotos, give karakterer og tages med på råd. Hvis du kan involvere brugerne, kan du også gøre dem til kunder. På den måde får du en højere konverteringsrate. Her er nogle digitale projekter, jeg har været involveret i, og opgaver jeg har løst.

Websites og -shop

Jeg har arbejdet med og været ansvarlig for flere af Danmarks førende webshops og -sites bl.a. Fitness World, Telmore, Fullrate, Sterling Airlines og Imerco. Brancher med vidt forskellige udfordringer, men fælles for dem er naturligvis at sælge så meget som muligt og øge konverteringsraten. Det gælder om at involvere brugerne og kunderne, hvis man vil være blandt de bedste. Og så skader det heller ikke at have et godt tilbud. Se websites, jeg har arbejdet med >>
*FDIH, Dansk e-handelsanalyse, 2010

E-mailmarketing og CRM

E-mailmarketing eller CRM-marketing har jeg arbejdet med i flere omgange hos både Fitness Worled, Imerco og Sterling Airlines. Hos Sterling modtog 2 mio. modtagere hovedsageligt i Skandinavien hver uge nyhedsbrevet, som var versioneret til de forskellige markeder og sprog. Hos Imerco fik både vores klubmedlemmer og almindelig besøgende et nyhedsbrevet, hvilket sammenlagt var over 500.000. I fintess World var nyhedsbrevet rette mod vores 500.000 kunder. Opgaven har alle steder været at lave relevant indhold, så nyhedsbrevet bliver åbent - og læst. Nyhedsbrevene var en guldgrube og omsatte for millioner uge efter uge. Hos Sterling Airlines lykkedes i en periode at firdoble omsætningen.

Kampagner

Hos Imerco havde vi kampagner hver uge. Op til flere hundrede varer var på tilbud. I den forbindelse kom der en tilbudsavis, som blev husstandsomdelt og lå fremme i butikkerne. På websitet skulle alle varerne mønstres i ERP-systemet og PIM-systemet (Product Information Management) og eksportes til webshoppen. Ud over at få varerne i webshoppen udsendte vi også et nyhedsbrev (se herover), lavede bannere med de bedste tilbud til websitet. Det øgede omsætningen betragteligt og fordoblede webshoppens konverteringsrate.

Hos Fitness World lavede vi store nationale kampagner, hvor den største udfordring var at ramme målgrupperne via segmentering af medietrykket og websitet.

Design

Designet på et website er utrolig vigtigt og kan være afgørende for, hvor godt et sitet konverterer. Mens jeg har vi både Rambøll, Telmore, Imerco og Fitness World lavede vi nyt design. Mobilen blev langsomt vigtigere, så website skulle være responsivt.

Webanalyse og webtracking

Man kan optimere og forbedre, men hvad nytter det, hvis man ikke ved, hvad brugerne gør? Hvad laver de på websitet? Hvilke sider ser de?, hvor lang tid er de på siden?, hvad er den mest populære vare?, hvilke sider genererer den største omsætning? osv., osv. Hvis man ved det, er man kommet langt. Jeg har arbejdet med webtacking og siteanalyse, mange af de steder, hvor jeg har været. Vi brugte bl.a. Google Analytics, Adobe Omniture SiteCatalyst, Website Optimizer og Clicktale. De giver os et godt og lærerigt overblik over, hvad de besøgende laver på sitet. Værktøjerne giver de data, der er behov for, så man kan forbedre sitet.

Siteoptimering

På et e-handelssite, som genererer hele eller store virksomhedens omsætning, er det vigtigt hele tiden at følge markedet, onlineudviklingen og ikke nødvendigvis at være first mover, men best mover. Brugerne vænner sig hurtigt til nye funktionaliteter og handler de steder, hvor de kan benyttes. Derfor er det en naturlig del at arbejde online hele tiden at implementere softwareløsninger, funktionaliteter og designforbedringer. Og ikke mindste hele tiden at lave de små forbedringer, der øger konverteringsraten trin for trin.

Social commerce

En undersøgelse fra 2012 (Nielsen Global Trust Advertising) viser, at 70 pct. stoler på en onlinevudering. Kun overgået af anbefalinger fra venner og bekendte. Derfor er det vigtigt at give kunderne mulighed for at vurdere varerne og give karakterer. Hos Telmore havde vi stor succes med at involvere brugerne og få dem til at dele, kommentere og vurdere varer. De kunne give mobiltelefonerne karakterer og skrive kommentarer ved hver enkelt model. Efter bare få måneder var der kommet 2.000 vurderinger, og i juli 2012 var der over 5.000. Ud over shoppen var brugerne også blevet involveret andre steder på sitet samt på vores Facebook- og Twittersider, hvor vi havde over 30.000 fans (juli 2012), hvilket var mange på daværende tidspunkt.

Se også

Brug disse links og læs mere om mig og se nogle af de projekter, jeg har været involveret i.