English

Du er her: Forside > Kommunikation > Nyhedsbreve > Stadig problemer med transfedtsyrer

Bookmark og del

fi.dk | 3. maj | 2001

Stadig problemer med transfedtsyrer

Selv om danskernes forbrug af transfedtsyrer er faldet drastisk i løbet af fem år, spiser vi stadig for mange. En undersøgelse viser, at folk med blodpropper i hjertet har et højere indhold af transfedtsyrer i fedtvævet end andre folk. Der findes specielt mange transfedtsyrer i industrielt fremstillede produkter som kager, slik og mikroovnspopcorn.

Danskerne har på fem år halveret deres indtag af transfedtsyrer.
Det er et resultat af en aftale mellem Ernæringsrådet og margarineindustrien, viser en ny undersøgelse fra Ernæringsrådet.
Det kniber dog med at sænke indholdet af transfedtsyrer i
de såkaldte bageri- og industrimargariner. Her lever industrien stadig ikke op til aftalen.

Danskerne får i dag i gennemsnit 2,6 gram transfedtsyrer om dagen mod 5 gram for ti år siden. Den halvering skyldes, at indholdet af transfedtsyrer i bordmargariner er blevet kraftigt reduceret. Det gennemsnitlige daglige indtag af industrielt fremstillede transfedtsyrer er faldet fra 2,5 gram i 1991 til under et gram i 1996.

Ernæringsrådets undersøgelse, 'Transfedtsyrers betydning for sundheden - Opdatering år 2001', er Rådets anden rapport om emnet. Den første kom i 1994. Den viste, at den største kilde til danskernes høje forbrug af transfedtsyrer var margariner.

Derfor indgik Ernæringsrådet og Margarineindustrien en aftale, hvor industrien lovede at nedsætte indholdet af transfedtsyrer i margariner. I dag er mange bordmargariner fri for transfedtsyrer, men altså ikke alle industri- og bagerimargariner.

Ernæringsrådets anbefalinger
Ernæringsrådet anbefaler, at forbrugerne dagligt ikke spiser mere end 2 gram transfedtsyrer, som stammer fra andre fødevarer end mælk og kød.

Ved at følge 'De Syv Kostråd' og sørge for at måltidernes fedtenergiprocent ikke overstiger de anbefalede 30 procent og begrænse forbruget af fødevarer, som indeholder margarine, skulle indtagelsen af transfedtsyrer kunne begrænses.

Fedtenergiprocenten fortæller, hvor meget af et måltids energi, der kommer fra fedt. Den bør set over en periode på 1-2 uger ikke overstige 30 procent.

- Det vigtigste er at spise mindre fedt. Både margarine og det, der skjuler sig i kager, fast food og slik, siger kostekspert Gitte Laub Hansen fra For-brugerinformationen.

Blodprop-patienter har flere transfedtsyrer
En ny undersøgelse fra Norge viser, at patienter, der netop har haft deres første blodprop i hjertet, har et højere indhold af transfedtsyrer i kroppens fedtvæv end andre mennesker. Det tyder på, at der er en sammenhæng mellem blodpropper i hjertet og indtagelsen af transfedtsyrer.

I Norge indtager befolkningen 4 gram transfedtsyrer om dagen, viser en europæisk undersøgelse fra 1996. Der regner man også med, at margarine er den væsentligste årsag til den høje indtagelse af transfedtsyrer.

En anden undersøgelse tyder på, at specielt ammende og gravide bør begrænse indtagelsen af transfedtsyrer. Et ammende barn og et foster får nemlig forholdsmæssigt samme mængde transfedtsyrer som moderen. Transfedtsyrer fra kosten kan delvis udkonkurrere livsvigtige flerumættede fedtsyrer i kroppen.

To slags transfedtsyrer
Der findes to slags transfedtsyrer. Den ene type transfedtsyrer opstår i drøvtyggeres mave, hvor en del af fedtet ved hjælp af bakterier bliver omdannet til transfedtsyrer.

Den anden type, som findes i f.eks. margarine, kommer fra industrien. Den bliver tilsat for blandt andet at gøre margarinen fast, så den kan opbevares ved stuetemperatur.

Det betyder med andre ord, at vi hovedsageligt får transfedtsyrer fra oksekød, mælkefedt og fra industrien. Den største mængde transfedtsyrer fik vi tidligere fra industrien, men efter aftalen mellem Ernæringsrådet og margarineindustrien får vi i dag den største del fra oksekød og mælk.

Der findes dog en gruppe danskere, som ifølge en international undersøgelse indtager 3,9 gram transfedtsyrer dagligt. Det drejer sig om ca. 10 procent af danskerne. Samtidig regner man med, at 150.000 danskere indtager over 5 gram pr. dag.

Det kræver nemlig ikke de store anstrengelser at komme over den anbefalede maksimumsgrænse på 2 gram pr. dag. Hvis man spiser pommes frites til frokost, en doughnut til kaffen og en pose mikroovns popcorn senere på dagen, så kan indtagelsen af transfedtsyrer komme helt op på 20 gram om dagen.

- Undersøgelsen viser, at man bør være forsigtig, hvis man ofte falder for fast food'ens fristelser eller spiser mange kager, slik og wienerbrød, siger Gitte Laub Hansen til fi.dk.

Sådan begrænses transfedtsyrer
Ved at købe danske varer kan man begrænse indholdet af transfedtsyrer, da de ofte indeholder mindre mængder transfedtsyrer på grund af aftalen mellem Ernæringsrådet og margarineindustrien.

Men den bedste måde at undgå transfedtsyrer på er ved at købe økologisk eller undgå varer, som indeholder delvis hærdet fedt.
Økologiske fødevarer må nemlig ikke indeholde kemisk modificerede fedtstoffer eller olier. Derfor er økologiske fødevarer fri for andre transfedtsyrer end dem, der naturligt findes i f.eks. oksekød og mælk.

Varedeklarationen er dog ikke altid en hjælp.
- Man kan godt kigge på deklarationen, men det er ikke alle producenter, der deklarerer for transfedtsyrer eller for delvis hærdet fedt. Så det er ikke en skudsikker måde, siger Gitte Laub Hansen fra Forbrugerinformationen til fi.dk.

af Allan Helleskov Kleiner